~Assalamualaikum~

salam wbt

Monday, August 23, 2010

~..bonggol unta..~

عن أبي هريره قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم صنفان هن أهل النار لم أرهما قوم معهم سياط كأذناب القبر يضربون بها الناس ونسأ كاسيا عاريات مميلات مائلات رؤوسهن كأسنمة البخت المائلة لا يدخلن الجنة ولا يجدن ريحها وإن ريحها ليوجد من ميز كذا و كذا

Maksudnya: “ Rasulullah pernah bersabda dua golongan ahli neraka yang tidak pernah aku lihat, kumpulan manusia yang memegang cemeti seperti seekor lembu lalu memukul manusia (zalim) dan perempuan yang berpakaian tetapi telanjang yang cenderung dan mencenderungkan kepada menarik perhatian orang lain, rambut mereka seperti bonggol unta, mereka ini tidak akan masuk ke syurga dan tidak akan mencium baunya walaupun baunya boleh dicium dengan jarak sekian sekian.

Berpandukan daripada hadis Nabi yang dipetik dari dalam kitab Muwatta’ Imam Malik menurut riwayat Muslim, saya ingin mengulan satu sesi soal jawab yang menyentuh mengenai aurat wanita berupa bonggol unta adakah haram ataupun tidak. Pengulasan saya ini berpunca apabila saya terbaca sebuah artikel sesi soal jawab agama dalam “Metro Online” yang berlaku antara seorang pendakwah wanita dengan seorang wanita yang berada didalam kemusykilan.

“ Apakah hukum sesorang wanita yang memakai tudung sehingga menampakkan simpulan rambutnya seperti bonggol unta yang sering kita lihat , fenomena ini berlaku dalam kalangan artis tanah air kita sekarang dan wanita moden kini? Adakah ia diharuskan?” kata-kata wanita musykil.

“ Tidak salah bagi wanita hendak bersanggul tinggi atau rendah. Bagaimanapun hukumnya harus bagi wanita berambut panjang untuk bersanggul. Sayan tidak melihat bersanggul tinggai ini menampakkan seorang wanita itu berlebihan dalam penampilannya.” Jawapan seorang pendakwah wanita.

Jawapan pendakwah ini, menarik minat saya dan membenarkan saya mengimbau zaman persekolahan saya di SMA At-tarbiah Al-islamiah Batu Pahat. Guru saya selalu tegur kawan-kawan,

“ bonggol unta tu nak bg siapa tengok?? Berdosa perempuan menampakkan sanggul kepalanya. Turunkan sekarang!!!”

Fenomena ini sering kita lihat pada era kini terdapat pelbagai bentuk fesyen yang muncul dan mula dipergayakan oleh kebanyakan wanita moden kini. Bukan hanya menggunakan sanggul yang terhasil dari puntalan rambut sendiri malah terhasil dari sanggul buatan yang ada dipasaran sekarang. Bagoi mereka gaya seperti ini begitu menarik dan cantik, walhal apa yang terjadi disebalik kecantikan itu terdapat dosa yang menanti.

Ini dijelaskan berpandukan hadith yang telah dikemukakan diatas, menjelaskan bahawa memperlihatkan sanggul yang tinggi adalah haram dan tidak dibolehkan. Ini dapat dilihat dalam hadith Rasulullah melarang sekeras-kerasnya bonggol unta tersebut hingga tidak membolehkan seseorang itu masuk ke syurga apatah lagi menciaum baunya.

“…..rambut mereka seperti bonggol unta, mereka ini tidak akan masuk ke syurga dan tidak akan mencium baunya………”

Bukan hanya hanya orang yang betudung sahaja penegahan ini malah orang yang tidak bertudung juga di tegur melalui hadith ini. Terutama orang yang tidak menutup aurat. Dalam hadith ini menjelaskan juga tentang wanita yang berpakai tetapi seperti bertelanjang dan memperlihatkan rambutnya serta bertudung tetapi bertelanjang. Ini dapat dijelaskan bahawa seseorang wanita yang berpakaian begitu ketat sehingga menampakkan susuk tubuhnya serta bertudung tidak menepati syaratnya membawa kepada kebinasaan. Ini adalah kerana Islam menganjurkan wanita agar memakai pakaian yang longgar sehingga tidak menampakkan susuk tubuhnya serta memakai tudung hendaklah menutupi dada hadapan, belakang, kiri dan kanan. Serta tidak menunjukkan bonggol unta dikepalanya.

Wahai wanita!! ubahlah penampilan anda.. kecantikan anda terdapat pada penyesuaian anda dalam pemakain mengikut syariat....


2 comments: