~Assalamualaikum~

salam wbt

Sunday, August 29, 2010

~ kita nie okey ke???~

Bangun!! Bangkit!! “Tangi!!” jangan malas- malas! Mau jadi ape kalau malas?

“Tu haram.. nie haram…” “solat khusuk macamnie…” “puasa kena tahan lapar tahan nafsu..” “ tudung tu senteng.. kena menutupi dada depan belakang dan tepi kiri kanan….” Riba’ dan rahsuah tu dosa….. bla bla bla……..

Pumpang! Pumpang! Pumpang! Pumpang!

Kita selalu syok bercakap tentang segala permasalahan umat, segala peringatan dann teguran yang baik-baik tentang akidah, muamalat, munakahat, ibadah dan jenayah. Tapi adakah semua yang kita katakan tentang peringatan, teguran, pandangan ini kita lakukan juga dalam kehidupan seharian kita?

“ Kita ni okey ke??”

Kita sahaja tau siapa dan bagaimana diri kita sebenarnya samada okey ke tidak, betul ke tidak. Bila kita tanya pada diri kita sendiri, kita kena jawab dengan hati kecil kita. Hati kecil kita? Kita kena ingat kita manusia ini mempunyai dua hati iaitu hati besar dan hati kecik.

1. Hati besar ialah hati yang selalu membohongi kita, yang selalu bercakap bohong untuk menyedapkan hati kita. Ia merupakan hati yang negatif yang suka membesar-besarkan diri contoh bangga diri, riak, takabbur dan lain-lain.

2. Hati kecil pula adalah hati yang sering mengeluh dan sedar akan keadaan diri sendiri. Hati ini merupakan hati yang positif yang sentiasa muhasabah hati dan menyedarkan manusia siapa diri mereka sebenarnya.

Kawan-kawan…

Cuba kita tengok kedua-dua hati itu ada ke tidak dalam diri kita?? Dalam diri saya, ada. Menipula sekiranya tiada. Hanya diri kita sahaja tahu jenis apakah hati kita. Kita jugalah yang menentukan tindakan yang perlu diambil dalam sesuatu tindakan kita selanjutnya. Positif atau negatif?

“ Kalau kita hendak menasihati orang, Tanya lah hati kita dulu, adakah tujuan kita hendak memberi nasihat atau hendak memberi malu kepada orang?? Apabila kita menyampaikan ilmu kepada orang, apakah tujuan kita?? Hendak berkongsi ilmu atau hendak menunjuk yang kita ini lebih tahu? Kita hendaklah bercakap tentang sesuatu, kita hendaklah ketahui niat sebenarkita samaada hendak menunjukkan kepandaian kita atau rasa berkewajipan menyampaikan ilmu..”

Ingatlah…..

Pahala sesuatu amalan ditentukan oleh keikhlasan kita. Sekiranya tujuan kita ini bukan kerana Allah maka amalan itu seperti debu berterbangan tatkala ditiup angin.

Ini boleh kita lihat dari sebuah kisah seorang tua bertemu seorang pemuda diperjalanan ke sebuah surau untuk menunaikan solat isyak. Diperjalanan mereka berbual-bual. Setiap bait-bait kata orang tua itu semua bercakap tentang ayat al-Quran itu baik dan penting. Tetapi dalam kepentingan itu beliau “pegang” betul-betul dan meminta pemuda berkenaan memegang betul-betul juga tiga surah itu. Beliau juga menasihatkan pemuda itu pesan pada anak-anaknya supaya pegang betul-betul dan meminta agar anak-anaknya berpesan kepada anak-anak mereka pegang betul-betul ketiga-tiga surah ini dan seterusnya… ketiga-tiga surah itu ialah……

Pertama, surah Al-Fatihah. Selain penting untuk sah solat, ia juga merupakan doa minta bantuan dari Allah dan memintak tunjukkan jalan yang betul. Mudah-mudahan dengan MENJAGA bersungguh-sungguh surah ini, akan terbukan pintu bantuan dan jalan yang betul untuk kita….

Kedua, surah al-Ikhlas. Surah ini merupakan surah tauhid. Kita mesti ingat Tuhan itu Esa dan semua amalan mesti untukNya. Tak guna kita buat baik tapi tidak ikhlas.

Ketiga, surah al-Kafirun. Bahagian ini menarik sikit. Surah al-Kafirun ini ada kena mengena dengan zaman sekarang iaitu zaman globalisasi. Dalam zaman globalisasi ini, anak-anak kita mesti diajar dari awl supaya berpegang betul-betul pada surah itu. Ini kerana dalam zaman globalisasi, anak-anak kita mungkin kena kerja atau belajar sampai ke Amareka atau kemana-mana je. Kalau anak-anak kita berpegang pada surah al-Kafirun, insyaallah kita dan anak-anak kita selamat. Ini adalah kerana kita akan bergaul dengan orang yang beragama lain. Secara tidak langsung kita dan anak-anak akan sedar “ untukmu agamamu, untukku agamaku.”

Betul juga kata pemuda itu. Kemudian orang tua itu cakap ada satu perkara lagi yang pemuda itu mesti pegang. Orang Islam mesti ada tiga kekuatan.

Pertama kekuatan minda. Orang Islam mesti ada ilmu termasuk ilmu moden, ilmu teknologi, ilmu sains dan sebagainya kerana ilmu penting untuk hidup.

Kedua, kekuatan hati. Hati orang Islam mesti kuat supaya betapa banyak pun ilmu yang dia ada, dia akan sedar siapa yang lebih berkuasa. Bila ada ilmu, ada iman, hidup mesti jadi betul. Kalau minda kuat tapi hati tak kuatmaknanya kekuatan tak seimbang dan ilmju boleh rosakkan iman.

Dan yang ketiga kekuatan fizikal. Kalu atubuh badan lemah, susah ilmu nak masuk minda. Kalu ada ilmu, ada iman, jika tubuh badan tak kuat susah nak beramal. Maknanya kekuatan masih tak seimbang .

Daripada kisah ini, dapat dilihat bahawa apa yang diperkatakan oleh orang tua itu dipraktikkan dalm dirinya dan beliau juga tidak menggunakan ilmunya hanya untuk dirinya sendiri… malah beliau berkongsi ilmu untuk kesejahteraan saudara-saudaranya. Kenalilah diri kita…. Muhasabah sentiasa agar kita sedar adakah kita ini okey??......

No comments:

Post a Comment